Waarom trekken zaalvolleybalevenementen, georganiseerd door de Nevobo, weinig bezoekers? Dat was de onderzoeksvraag van Leontien in opdracht van de Nevobo. Bij de wedstrijd van Slovenië en Nederland (12 november 2011) deed het publiek overigens massaal de wave. Wat niet te zien is op de beelden, is dat de tribunes aan de andere kant leeg waren. Kortom, een relevante vraag. De uitkomsten van het onderzoek:

Redenen waarom we thuis blijven
“De belangrijkste factoren die een invloed hebben op het beslissingsproces om wel/geen zaalvolleybalevenement te bezoeken zijn op volgorde van belangrijkheid: niveau van de deelnemende teams, sfeer tijdens evenementen, communicatie vooraf, een korte afstand naar de evenementlocatie en binding met spe(e)l(st)ers/teams.”

Bier
“Het belangrijkste sfeerverhogende element is het geven van informatie over bijvoorbeeld spelers. Verder is bij een evenement de aanwezigheid van een presentator, een DJ, muziek, clinics, demonstratietrainingen en -wedstrijden belangrijk, evenals de aankleding van de sporthal. Ook de aanwezigheid van catering is belangrijk, want men komt niet uitsluitend voor de volleybalsport. Voor de bezoeker is het bezoeken van een evenement een sociaal uitstapje.”

Conclusie
“De conclusie is dat een ineffectieve communicatie en een te lange afstand naar de evenementlocatie de bereidheid tot het bezoeken van een zaalvolleybalevenement belemmeren. Ook het niveau van de deelnemende teams en sfeer tijdens evenementen spelen een rol, evenals de entreeprijs en de aanwezigheid van catering.”

Treinen
“Om de bereidheid tot een bezoek te verhogen, kan de focus meer gelegd worden op teams en verenigingen. Communicatie via verenigingen is hierbij essentieel. De totale kosten die een bezoeker kwijt is aan een evenement kunnen verlaagd worden door kortingen aan te bieden in samenwerking met de Nederlandse Spoorwegen. De bereidheid tot een bezoek is hoger wanneer sfeerverhogende elementen en andersoortige activiteiten (side-events) worden toegevoegd aan zaalvolleybalevenementen. In de toekomst kan een vervolgonderzoek naar de prijselasticiteit van de vraag nuttig zijn.”

Kortom

Bij elk punt deelt de catering iets uit, de mond van de presentator wordt zo nu en dan afgeplakt (#hoop), de Nevobo stuurt dagelijks een postduif op pad om de wedstrijden aan te kondigen en de begintijden van de wedstrijden worden aangepast op de vertragingen van de NS. Kortom, het komt helemaal goed met de aantrekkelijkheid van zaalvolleybalevenementen.